2020. jan 04.

TOP10 – A 2019-ben látott legjobb filmek listája

írta: erasto
TOP10 – A 2019-ben látott legjobb filmek listája

Hogy is tudnék nem készíteni listát, amikor - ha valaki egy kicsit is ismer, tudja – én igazán a listák és a statisztikák embere vagyok… Így elkészítettem a magam suta, teljesen szubjektív, de annál őszintébb listáját. Annyiban másabb, mint a többi, eddig megjelent TOP lista, hogy én nem csak 2019-es filmeket tettem a listára. Akkor nem is készült volna el, mert nem lenne mit feltenni rá…

to10_2019.jpg

 

10. The House That Jack Built – A ház, amit Jack épített (2018)

jack.jpg

Egy elme teljes meghasadásának történetét ismerhetjük meg mintegy két és fél órában. A tizenkét évet felölő film ezúttal más alapokra építkezik – haha nagyon otromba szóvicc, bocsánat –, mint az eddig megszokott sorozatgyilkosokat bemutató mozgókép. Lars von Trier sosem volt normális, ezt most is bizonyítja, de ezennel egy teljesen nézőbarát alkotást rakott le az asztalra, amire folyamatosan figyelsz, figyelned kell! Matt Dillon pedig zseniálisat játszott! A filmet egyébként ízekre szedték Puzsérék, amihez nem is fűznék többet, nagyrészt egyet is értettem velük!

 

7.png

 

9. Stand by Me – Állj mellém! (1986)

standbymecoin_1.jpg

Az év végére futott be nálam Rob Reiner klasszikusa, ami visszaidézte a gyerekkorom filmekhez való viszonyát: nagyon vártam a hétvégéket, hogy mehessek a tékába, ahonnan egy klassz családi filmet kikölcsönözve merüljünk alá a mágnesszalag-őrületnek. Ilyen és ehhez fogható filmek volt tele anno a ’80-as, ’90-es évek, amiből a négy kisiskolás jó barát kalandja most visszaadott valamit nekem. Ezért is szerettem ennyire a King-adaptációt!8.png

 

8. Instant Family – Instant család (2018)

instant.jpeg

Lehet sokan megrökönyödnek, hogy egy ilyen film felkerülhet egy év végi listára, engem mégis megvett kilóra… Elérte nálam, hogy többször is törölgessem a könnyeimet és utána hangosan röhögjek. Felváltva. Többször. Lehet, mert én is családos, kétgyermekes apuka vagyok, de akkor is zseniálisan kapta el a családi dinamikákat a rendező. Súlyos téma, könnyeden tálalva, nekem nagyot szólt! Ha ez a pár sor felkeltette az érdeklődésedet, ezzel tuti meg is fogod nézni!8.png

 

7. Precious: Based on the Novel Push by Sapphire – Precious - A boldogság ára (2009)

precious_1.jpg

Bár már homályosodott az élmény tavasz óta, de egy biztos: a főhős anyjánál gonoszabb embert nem hordott hátán még a mozivászon! Ha Mary szerepének csak a fele is igaz, már régen rossz, pláne, ha nagyobb részt… Csodaszámban menő a többszörösen kitaszított lány története – nem mézes-mázos, gejl sziruppal leöntve! Lelkileg felkészültnek kell lenni a megtekintéséhez, de az élmény garantált!

8.png

 

6. Star is Born – Csillag születik (2018)

star.jpg

Sokat lamentáltam a helyezésen, de végül a zene tornászta fel a hatodik helyre a filmet. Meg akartam nézni legalább az egyik előzményt, ami elmaradt, de én így is különleges és egyedi alkotásként tartom számon a Csillag születiket. Bradley Cooperről kiderült, hogy korunk egyik legmenőbb színészadonisza mellett énekelni és rendezni is tud, a főszerepben pedig kellően hitelesen adja a hullarészeget… Lady Gaga Oscarja nem megkérdőjelezhető, de nekem akkor is jobban tetszik az Always Remember Us This Way! Februárban éljeneztem az élményről itt!

8.png

 

5. Susotázs (2018)

susotazs.jpg

Csak azért is van magyar film a legjobbak között! Nem, nem ezért került egyből az ötödik helyre Tóth Barnabás rövidfilmje, és nem is az Oscar-jelölés miatt. Egyszerűen azért, mert nagyon megkapó, nagyon ötletes – és a vége kesernyésen, de nagyon vicces! A sztori tényleg csak húsz percet érdemel, de ebből kihozták a maximumot úgy, hogy az elhangzott szerelmi vallomásnál szebbet nem nagyon hallottam… A kisfilmről néhány sor, mely jelenleg még elérhető az HBO GO kínálatában!8.png

 

4. Blade Runner 2049 – Szárnyas fejvadász 2049 (2017)

blade_runner_2049.jpg

Hónapok teltek el, mire rászántam magam, hogy megnézzem. Kár volt várni! Denis Villeneuve korunk egyik legnagyobb rendezőzsenije. Bármihez is nyúljon, az egészen biztos, hogy SIKER lesz, így csupa nagybetűvel! Bár nálam nem minden filmje talál be, de ami igen, az veszettül! A Blade Runner 2049 méltó tisztelgés a ’82-es, klasszikussá lett eredeti előtt, és bravúrosan fonja össze a két történetet. Aki szereti a már nem is olyan távoli jövő bioetikai kérdéseit boncolgatni, annak kötelező tevékenység a film megtekintése, aki szereti a csodálatosan fényképezett, lassan kibontakozó történeteket, annak jó szórakozást kívánok, aki pedig csak kedveli Ryan Gosling bánatos ábrázatát bámulni, annak csak ennyit üzenek: itt kiélvezheti bőséggel!

9.png

 

3. Journal 64 – A 64-es betegnapló (2018)

journal_64.jpg

Még 2013-ban vette kezdetét a Q-ügyosztály története, ami jó érzékkel ragadta meg skandináv krimik iránti óriási rajongást. A 64-es betegnapló épp egy éve került a mozikba, s lett egycsapásra az egyébként is kiváló sorozat legjobb darabja. Súlyos téma, melynek gyökerei a régmúlt sötét titkaiba vezet vissza, s rántja magával a nézőt is, ha nem vigyáz. A megvalósításon túl külön kiemelendő a két főszereplő zsenialitása. Mind casting, mind alakítás oldalról elsőrangúak! Megtekintése kötelező, az év egyik legnagyszerűbb mozija!

9.png

 

2. Wonder – Az igazi csoda (2017)

az_igazi_csoda.jpg

Valóban csoda ez a film. Sosem fogom elfelejteni, mekkora ajándékot kaptam, mikor ajánlották nekem! Ha azt hiszed, hogy giccses, akkor nem is tévedhetnél nagyobbat. Owen Wilson és Julia Roberts nem illenek össze semmilyen féle szempontból sem, mégis működik köztük a kémia a vásznon és azonnal elkezd működni a film az első percektől kezdve. Ha még nem láttad, olvasd el a kedvcsinálómat és készülj: Zsepiket elő! Sírós film! Nagyon! Bár a vége nem kellett volna, ezért csak…

9.png

 

1. Joker (2019)

joker.png

Az unásig ismételt nézői- és kritikai elismerések garmada már oda jutott lassan, hogy trendi lett szidni az év legjobb filmjét. Ahogyan kb senki sem, így én sem tudok szó nélkül elmenni a képregényfilmek új korszakát jelentő, az évtized egyik legfontosabb alkotása mellett. Todd Phillips meghúzta azt, ami a DC Comicsot valóban jellemzi: brutálisan komor, brutálisan naturalista, brutálisan őszinte. A bohócságot csupán kényszerből felvállaló szerencsétlen pszichopata életét bemutató képregényfilmet bizony Scorsese-nek is meg kellene néznie…

10.png

 

+1 Interstellar – Csillagok között (2014)

interstellar.jpg

Évekkel ezelőtt már láttam, hogy aztán a még egy esély elvén újra nézzem… Akkorát szólt másodszorra, hogy csak úgy repült rá a 10.png

 

+2 The Remains of the Day – Napok romjai

the-remains-of-the-day.jpg

Karácsonyra ajánlottam, hisz én is decemberben újráztam, ami egy új ALL TIME TOP10-es filmet eredményezett nálam!

10.png

 

Szólj hozzá

TOP10 Joker Precious Interstellar BladeRunner StarIsBorn PER10 StandByMe Susotázs Journal64 AzIgaziCsoda InstantFamily TheHouseThatJackBuilt TheRemainsOfTheDay